Як навчити дитину
відчувати цінність того, що у неї є.
Щастя – це не результат отримання нами чогось, чого у нас немає, це визнання цінності того, що у нас є. Діти, особливо маленькі, не бачать скільки ваших зусиль коштує їх комфорт і радісне дитинство. Але якщо ви будете регулярно вправлятися з ними в тому, щоб помічати і цінувати те, що вони мають, вони обов’язково навчаться цінувати вашу батьківську працю і все те, що їх оточує.
Ти пам’ятаєш…
Хороші моменти потрібно закріпити. Згадуючи приємні події дня, промовляйте: «ти пам’ятаєш, як тобі сподобалася, коли…», «як ти був радий коли…», як ти був щасливий, коли…» І навіть негативну ситуацію можна перетворити на привід для подяки.
Ти – мій помічник!
Якщо дітям говорити це, вони будуть відчувати, що їх цінують і дійсно будуть допомагати і намагатися більше.
Ти – турботливий!
Частиною здатності бути вдячним є здатність піклуватися про інших. Навіть якщо дитина робить щось рутинне: прибирає свої іграшки або ставить свою тарілку після їжі в мийку, скажіть: «ось який ти турботливий!» Звичайно, скажіть ще й «спасибі».
Чим ми можемо поділитися сьогодні з іншими?
Те, що нам було давно відомо, підтвердилося і науковими дослідженнями: маленькі діти щасливі, коли мають можливість пригощати і ділитися з іншими. Але більше радості їм приносить той подарунок, який дорогий їм самим: зроблений власними руками або куплений на зекономлені гроші.
Нам так пощастило!
У будь-який момент дня згадайте, як вам пощастило: що залишилося чотири дні до вихідних, що на ногах зручні і красиві черевички, що в кафе в кафе є вільний столик і можна поїсти морозиво.
Як добре, правда?
Ця вправа схожа на попередню, але краще іноді просто міняти фразу, для різноманітності. «Як добре, коли вся сім’я п’є чай разом, правда?»
«Як добре, що ми можемо ділитися думками та ідеями, правда?»
Подяка – одна з базових рис щасливої людини. Але, як виростити вдячну дитину в нашому матеріальному віті? Звичайних прохань говорити «будь ласка» і «дякую» недостатньо. Подяка – це здатність цінувати те, що у тебе є. Для того, щоб прищепити цю здатність, слід регулярно повторювати ці вправи.
Подарунки цього дня
Щодня, неважливо в який момент дня, сідайте поруч з дитиною і перераховуйте разом «дари» цього дня: моменти, події, враження, за які вдячні. Це можуть бути і люди, ігри, частування – що завгодно. Головне навчитися дивитися на те, що з нами відбувається, як на подарунок.
День добротворення
Це один день в місяць, коли ви і ваші діти роблять щось корисне для інших: прибирання двору, збір речей для благодійних організацій, покупка корму для собачого розплідника і таке інше. Це допоможе дітям зрозуміти важливість того, що приємно на тільки брати, а й віддавати. Це важливий компонент подяки.
Як підтримати дітей під час війни.
В умовах війни діти часто зазнають травматичного досвіду та потребують підтримки від дорослих. Але дитячий травматичний стрес не завжди проявляється явно, інколи зміни в поведінці можуть відбуватися впродовж тижнів, місяців та навіть років.
Ознаки травматичного стресу
у дітей дошкільного віку:
- плачуть або кричить частіше, ніж звичайно;
- відчувають себе пригнічено або боязко;
- переживають нові страхи. Зокрема тривогу при розлуці з батьками;
- сняться кошмари;
- у дитини може бути нетримання сечі у ліжку;
- розвиваються шкідливі звички і їжі. Дитина може набирати зайву вагу;
- дитина відтворює травматичний досвід під час гри;
- ставить запитання про смерть;
- можуть мати затримку в розвитку.
Рекомендації для батьків
1. Будьте поруч, приділяйте дітям більше часу і уваги.
Для початку, будьте з ними, коли вони займаються своїми звичними справами, можете, наприклад допомогти їм у побуті чи навчанні.
2. Постарайтеся надати відчуття стабільності, навіть коли навколо все постійно змінюється. Для цього:
- проговорюйте та формуйте послідовність вашого дня. Прокидаємося, снідаємо, займаємося, ідемо певну локацію, під час тривоги переходимо в укриття;
- за можливості виконуйте звичні процедури і дотримуйтеся режиму та розпорядку дня;
- навіть якщо протягом дня з’являється незапланована дія – обов’язково озвучте та проговорять її.
3. Більше тактильності, якщо дитина дала на це свою згоду: дотики,обійми. Тримання за руку тощо. Можете створити навіть нові сімейні ритуали та традиції. Де б ви не знаходилися. Повторювати щодня дії та слова допоможуть стабілізувати стан дитини, коли навколо є тільки вимушені зміни.
Важливо не накладати власні сприйняття та емоції на те, що зображено на малюнку. Дозвольте дітям справлятися з травмою у їхній власний спосіб.
4. Спробуйте разом з дітьми виражати емоції за допомогою простих вправ:
- намалюйте свій настрій. Зобразіть квітку з пелюстками та розфарбуйте кожну, орієнтуючись на емоції протягом дня;
- посидіть в тиші 1 хвилину із заплющеними очима, а після – намалюйте все. Що спало на думку;
- намалюйте те, як пройшов день, що з нього запам’яталося найбільше;
- влаштуйте сеанси вдячності і проговорюйте по черзі, за що ви вдячні своєму тілу. Розуму та емоціям.
5. За можливості, створіть умови для відпочинку та ігор.
Можна відвідувати заняття, які покликані відволікти та перемкнути увагу на творчість.
6. Захищайте дітей від трагічних видовищ або жахливих розповідей очевидців. Та водночас доступно відповідайте на запитання про події, без страшних подробиць. Якщо дитина не розуміє реального трагізму ситуації. Уникайте деталей та спробуйте знайти нейтральні пояснення того, що відбувається.
Гаджити в житті дитини –
за і проти
З одного боку, сучасні технології допомагають дітям розвивати увагу, дрібну моторику, сприяють їх інтелектуальному розвитку. З іншого – вони нерідко забирають багато часу, якого, в результаті, не вистачає на активні заняття і розваги. Давайте розберемося, наскільки корисні, і чим шкідливі гаджети для дитини.
Аргументи «за»
Гаджети– розвиваючий інструмент. Різнокольорові пірамідки, кубики, пластилін, фарби, машинки, пупси та інші традиційні дитячі атрибути – це не просто іграшки, а засіб для фізичного, соціального та інтелектуального розвитку дитини. Також і гаджети. Коли малюк хаотично натискає на кнопки, він розвиває дрібну моторику і мимоволі запам’ятовує деякі букви і цифри. Коли розглядає картинки на екрані і вибирає мелодію – тренує зорове і слухове сприйняття. Важливо спрямувати дії малюка в потрібне русло. Існує безліч електронних ігор, які розширюють кругозір дитини і допомагають їй освоїти різні навички.
Заповнюємо паузу з користю. Після появи комп’ютерів, планшетів, смартфонів батькам більше не потрібно ламати голову, чим зайняти дитину в черзі в поліклініці або під час тривалої поїздки. Немає потреби брати з собою пакет іграшок. Тепер можна просто увімкнути малюкові улюблений мультфільм або гру. Він не сумуватиме, цікаво проведе час, і не буде заважати оточуючим.
Помічник у навчанні. Електронні пристрої здатні зберігати в собі цілу бібліотеку. Електронна книжка допомагає дитині отримувати нові знання так само, як і звичайна паперова. До того ж, не потрібно нести важку добірку книг з бібліотеки і назад. Досить завантажити цікаву книгу з інтернету. Батьки можуть привчити дитину до того, що інтернет – джерело корисної інформації, а не тільки
джерело ігор.
Завдяки гаджетам ми можемо віртуально відвідати музей, іншу країну, опинитися в іншому часі або у космосі, змоделювати ситуації, які діти не мають можливості побачити в повсякденному житті. Комп’ютерні розвивальні ігри чудово мотивують дітей до вивчення нового, наприклад іноземної мови.
Аргументи «проти»
Проблеми зі здоров’ям. Технічний процес звільнив людей від багатьох фізичних навантажень. Актуальною проблемою людства стали гіподинамія та її наслідки для здоров’я (надмірна вага, серцево-судинні захворювання, слабкість м’язової системи).
Недолік руху особливо небезпечний для зростаючого дитячого організму. Від тривалого сидіння на одному місці ( а саме цим загрожує захоплення гаджетами) порушується циркуляція крові в ногах, внутрішніх органах, включаючи головний мозок. Це погано позначається на розумових процесах, пам’яті, концентрації уваги.
Якщо дитина віддає перевагу комп’ютерним іграм, а не рухливим, його м’язова система стає слабкою, порушується постава ( що веде до порушення функцій внутрішніх органів і систем), з’являються зайві кілограми.
Крім того, дитячі очі відчувають колосальне навантаження, рано виникають проблеми із зором.
Емоційна залежність. Якщо дитина проводить дуже багато вільного часу за комп’ютером, планшетом або смартфоном, у неї формується залежність від них. Поступово інші розваги стають нецікаві. А втративши улюбленого електронного пристрою, дитина починає нервувати і вередувати.
Тривале споглядання екрана (впродовж 1 години для старших дошкільнят) призводить до перезбудження нервової системи, розвитку агресивності та інших розладів.
Замінюють реальне спілкування. Проведення часу з гаджетом і віртуальне спілкування можуть заважати освоювати навички комунікації, встановленню повноцінних соціальних зв’язків. Замість того, щоб заводити реальних друзів і спілкуватися з ними деякі діти занадто серйозно сприймають героїв комп’ютерних ігор. Батькам варто стривожитися, якщо у дитини немає друзів, а в компанії дітей він поводиться скуто.
До того ж для повноцінного інтелектуального розвитку необхідна постійна сенсорна інтеграція з довкіллям, яку дорослі часто замінюють екранними засобами. Задоволення потреби в пізнанні, що виражається у зливі запитань, теж перекладають на комп’ютер і навіть замінюють мультфільмами вечірні задушевні бесіди, такі потрібні для встановлення психологічного контакту з малюком і відносин співробітництва.
Правила, які допоможуть зменшити
шкоду гаджетів
Існує декілька простих правил, яких слід дотримуватися батькам і дітям, щоб зменшити як психологічну, так і фізичну шкоду гаджетів для дитини:
✓ За допомогою функції батьківського контролю. З її допомогою можна обмежити час використання гаджета або заблокувати доступ до певних сайтів і додатків. У цьому випадку функція заборони переноситься з батьків на гаджет, конфлікт не виникає.
✓ Дотримуйтесь балансу з реальними заняттями. Не забувайте про творчість, читання книг, рухливі ігри, прогулянки.
✓ Не замінюйте реальні гри їх віртуальними сурогатами. Гра на планшеті в шахи – не те ж саме, що шахова партія з другом, мамою чи батьком.
✓ Вивчіть самі і покажіть дитині корисні додатки. Нехай дитина дізнається, як вести записи, обробляти аудіо, відео і фотографії, читати електронні книги тощо. Почніть з тих додатків, які стосуються реальних інтересів дитини.
✓ Лікарі рекомендують робити гімнастику для очей. Вона не тільки корисна, але і може бути дуже цікава для дитини. Ось деякі вправи:
1. Інтенсивно порухайте очима по горизонталі (направо – наліво) і по вертикалі (вгору – вниз).
2. Плавно описуйте поглядом фігури: горизонтальну вісімку, вертикальну вісімку, літери.
3. Зробіть кругові рухи відкритими очима. Спочатку рухайтеся за годинниковою стрілкою, потім – проти.
4. Сильно зажмурте очі, а потім розслабте м’язи. Повторіть декілька разів.
5. Не менше ста разів легко і швидко поморгайте очима.
6. Підійдіть до вікна, уважно подивіться на близько розташований предмет, наприклад, на віконну раму, а потім вдалину, наприклад, на дерево.
7. На вдиху подивіться у правий верхній кут (приблизно 45° від вертикалі) і, не затримуючись, поверніть очі в початкове положення. На наступному вдиху подивіться в нижній лівий кут і на виході поверніть очі в початкове положення. Повторіть вправу, подивившись спочатку в лівий верхній кут, потім – в правий нижній.
8. Глибоко вдихаючи, подивіться на кінчик носа. Зробіть затримку дихання на декілька секунд і, видихаючи, поверніть очі в початкове положення. Потім просто закрийте очі на пару хвилин, спокійно і глибоко подихайте.
Чому з дітьми варто грати в настільні ігри?
Настільні ігри були основою сімейного дозвілля протягом багатьох поколінь, і не дарма. Вони не лише дарують години веселощів і сміху, але й мають численні переваги для дітей.
Ще зовсім недавно ваше малятко бавилось брязкальцям, сьогодні ж для розвитку та забави підійдуть вже зовсім інші ігри. Якщо в перші місяці, до прикладу, слід розвивати дрібну моторику, слух, то вже у віці трьох та більше років дитина активно вчиться мислити та запам’ятовувати. І це найоптимальніший час, коли можна сміливо купити настільні ігри, адже вони принесуть не лише багато задоволення, а й користі.
10 причин, чому слід купити настільні ігри для дітей
1. Чудове заняття для всієї сім’ї. Такі забавки настільки цікаві, що потішать не лише дітей, а й батьків, тому ідеальні для спільних домашніх вечорів. Сімейне дозвілля дуже важливе для гармонійного розвитку дитини, адже допомагає їй відчувати ще більше турботи та любові рідних, а відтак – почуватись впевненіше. Повірте, жоден мультфільм чи нова дорога іграшка не принесуть стільки радості вашим дітям, як захоплива гра з батьками.
2. Готуємось до соціалізації. Вирішивши купити доміно, настільні ігри, ви допомагаєте своїм дітям легко налагоджувати контакти із ровесниками, соціалізуватись. Така розвага передбачає участь кількох людей, тому розважаючись, діти вчаться спілкуватись, чекати своєї черги, поважати інших.
3. Імітація дорослого життя. Чимало настільних ігор імітують реальне доросле життя, тому дають нагоду дитині випробувати різні ролі, вчитись робити вибір.
4. Без зайвих клопотів та затрат. Такі розваги коштують небагато, але при цьому легко захоплюють та тішать. Для того, щоб почати бавитись, не потрібно шукати великої площадки (достатньо і стола чи підлоги в кімнаті) та докупляти інший інвентар (у комплекті гри є вже все необхідне).
5. Ідеальний помічник, коли потрібна терпеливість. Довгі поїздки в авто – це ще те випробування і для дитини, і для дорослого. Але з настільними іграми час біжить значно швидше. Справжньою знахідкою вони є і в невеселі часи перебування в лікарні, коли обмежена фізична активність. Настільні ігри для двох потішать та допоможуть відволіктись в такій ситуації.
6. Заміна мультфільму. Якщо доня чи синочок обожнюють мультики і готові дивитись їх цілими днями, запропонуйте їм цікаву альтернативу - настільну гру за мотивами улюбленого мультфільму. Таких є чимало сьогодні, дитині сподобається, в батьків же буде спокійне серце, що їхнє чадо не сидить весь день перед екраном.
7. Для дитячих свят та зустрічей тет-а-тет. Настільні ігри – чудове заняття і для зовсім невеличких компаній, навіть лише для двох найкращих друзів, і для цілого гурту діток. Тому можуть бути частиною розважальної програми під час дитячих святкувань.
8. Коли розвиток – веселий. Це не лише розвага, а й добре розвивальне заняття. Дитина пізнає нову інформацію, розвиває зорову пам'ять та логіку, збагачує словниковий запас, вчиться реагувати на певні ситуації та робити логічні висновки – і все це в зовсім ненав’язливій формі.
9. Вчитель акуратності. Це не та гра, де можна все розкидати по підлозі та губити деталі, адже як тоді грати, якщо загубив свого героя? Тому вони ще й вчать бути акуратним.
10. Тренуємо пальці та координацію рухів, розвиваємо дрібну моторику. Деталі невеликі, тому потрібна чіткість та спритність рухів.
Ось чому потрібно обирати найрізноманітніші настільні ігри для дітей! Чим більша колекція ігор у вас вдома – тим вище рівень знань. Якщо чергувати різні ігри, то дитині ніколи не буде нудно. І вона залюбки будуть освоювати нові знання через запропоновані нові ігри.
Соціалізація дитини в умовах воєнного стану
24 лютого 2022 року кожен з нас в мить подорослішав.
Проте дитинство повинно залишатись дитинством, в яких умовах воно б не проходило.
Діти особливо гостро і важко переживають війну, тому важливо дати їм підтримку та опору.
Пам’ятайте, ми дорослі, – є головним джерелом підтримки для наших дітей. Бути поруч – це дотик і обійми, про казку разом – де б ми не були – у ліжку чи в бомбосховищі.
Спілкування, це так важливо для дітей, щоб ми допомогали їм розуміти, що відбувається і як нам вистояти у цій війні. Це означає теж слухати, що говорять діти, і слухати те, про що вони мовчать…
Як підтримати дитину, якщо ви покидаєте свій дім:
· Поясніть, що це все робиться задля її безпеки.
· Дайте можливість дитині ставити запитання та висловлюватись.
· Будьте вдячні дитині за допомогу, за те, що ви разом. Більше приділяйте їй уваги.
· Скажіть, що зробите усе, щоб ви були разом та ніколи не покинете дитину
Соціалізація дітей у новому місці
· При переїзді дізнайтесь про гуртки та секції поруч, де дитина зможе розвиватися.
· Допоможіть їй познайомитися з іншими дітьми.
· Підтримуйте спілкування дитини з друзями, яких вимушено розлучила війна.
· Відвідуйте культурні та розважальні події разом.
· Долучіться до екскурсії містом, аби краще адаптуватись разом на новому місці.
· Долучайте дітей старшого віку до місцевих волонтерських ініціатив.
Як підтримувати щоденну рутину дітей?
· Дотримуйтесь усталених сімейних традицій — це дає опору для дитини.
· Розпишіть розклад дня: ранкову та вечірню гігієну, фізичні активності, навчальні заняття, розваги. Чітко дотримуйтеся гнучкого підходу до розкладу.
· Спілкуйтеся з дитиною перед сном: почніть з того, що трапилось поганого протягом дня, а завершуйте — хорошим. Це допоможе вам та дитині помічати, що навіть під час війни є щастя, радість і добро.
Як зменшити стрес у дитини?
· Намагайтеся не проявляти складних емоцій на очах в дитини. У жодному разі не перекидайте свою агресію та паніку на дитину.
· Демонструйте надійність та спокій — це підтримуватиме віру дитини, що все буде добре.
· Переключіть увагу дитини на щось важливе тут і зараз:
попросіть допомогти у звичайних рутинних справах.
· Знаходьте час та сили на ігри з дитиною, аби допомогти їй проживати емоції.
· Не забувайте про обійми. Частіше і більше обіймайте, погладжуйте дитину. Під час тілесного єднання в організмі підвищується рівень гормону, що відповідає за відчуття спокою та безпеки.
Від дошкільника до учня
Вступ до школи – переломний момент в житті кожного малюка.
Початок шкільного навчання кардинальним чином міняє весь його спосіб
життя. Властиві дошкільникам безпечність, безтурботність, занурення в
гру змінилися життям, наповненим безліччю вимог, обов’язків і
обмежень: тепер дитина повинна щодня ходити в школу, систематично і
напружено працювати, дотримуватися режиму дня і т.д.
Як підготувати дитину до школи?
Психологічна готовність – це такий рівень психічного розвитку дитини,
який створює умови для успішного опанування навчальної діяльності.
Компоненти психологічної готовності:
- мотиваційний;
- інтелектуальний;
- вольовий;
- соціальний;
- фізичний.
1. Поняття “мотиваційна готовність “ походить від слова
“мотив “, що означає спонукання, в даному випадку – ставлення
до майбутнього навчання.
Рекомендації для батьків.
1.Частіше розмовляйте у присутності дитини про школу,
шкільне життя, Спрямовуйте дитину на серйозне ставлення
до навчання.
2.Не приховуйте труднощі, які чекають малюка у школі, але
формуйте у нього впевненість у їх подолання.
3.Звертайте увагу дитини на її зовнішній вигляд, хороші
вчинки школярів.
2.Інтелектуальна готовність дитини до школи
Зазвичай батьки дбають про навчальні навички дитини:
письмо, рахунок, читання, загальний розвиток. Але насправді для
навчання важливо дещо інше – це дозрівання певних відділів
головного мозку, які відповідають за формування цих навичок.
Навичка ще може бути не сформована, проте все готово до
формування. Іншими словами, наприклад, дитина може не вміти
розв’язувати приклади, але мати уявлення про число,
порівнювати, вміти робити висновки і бути зацікавленою.
Така дитина швидко навчиться розв’язувати приклади.
Потрібно дивитись на розвиток її пам’яті, уваги, на здатність
дитини робити висновки, уважно слухати й чути, ставити
запитання, якщо не все зрозуміло.
3.Вольова готовність дитини до школи
Вольова готовність до школи – це здатність дитини, умовно
кажучи, «примусити» себе робити щось, що не викликає великого
інтересу чи негайного задоволення. Воля також відповідальна за
можливість дитини всидіти за партою упродовж уроку.
Наприклад, якщо дитина здатна мінімум 20 хвилин захоплено
дивитися та слухати виставу, розповідь, вона готова до
сприйняття інформації на уроках. Якщо ж ні, то вона просто
знудиться в школі.
4. Соціальна готовність дитини до школи
Це означає, що дитина вміє спілкуватися з дорослими та дітьми
відповідно ситуації, вміє просити про допомогу, пояснювати свої
потреби, вміє слухати і не перебивати.
Важливими критеріями готовності дитини до школи є її
готовність дотримуватись певних правил та обмежень, розвиток
навичок самообслуговування. З дотриманням правил відбувається
формування відповідальності за свої вчинки й слова.
Якщо дитина прагне до самостійності, це свідчить про те, що
вона готова до автономії, готова бути певний час без батьківської
опіки. Така дитина не почуватиметься в класі безпорадною.
5. Фізична готовність до школи
При її оцінюванні, передусім дивимося на сформованість
скелета. Приблизно в 7 років у фізичному розвитку дитини
відбувається перехід на «новий рівень». Ми можемо спостерігати,
що її руки стають пропорційно довшими щодо тулуба, з’являється
талія, стають більш помітними колінні суглоби, активно йде
заміна зубів.
Філіппінський тест — один з головних критеріїв «шкільної
зрілості». Потрібно попросити сина чи доньку доторкнутися
правою рукою до лівого вуха, провівши руку над головою.
Результат досить точно показує ступінь зрілості організму – рука
має легко торкатися вушка.
Не забуваймо і про координацію рухів.
Адже, фізіологічна зрілість — важлива, і цей показник не
обдуриш. Організм повинен бути готовий витримувати певні
розумові та фізичні навантаження. А якщо цього ще немає, дитині
доведеться в школі працювати на межі перевтоми.
Ставши школярем і приступивши до опанування учбової
діяльності, малюк лише поступово вчиться управляти собою,
будувати свою діяльність у відповідності з поставленими цілями
та намірами.