У дошкільному віці закладаються основи здоров’я, виховуються основні риси особистості людини. Сім’я, дошкільні заклади мають створити сприятливі умови для оптимального фізичного розвитку дитини, отримання знань про людський організм, опанування санітарно-гігієнічних навичок. Дитина повинна поступово вчитися бути творцем досконалості свого тіла, здоров’я.
Фізичне виховання дітей дошкільного віку – систематичний вплив на організм дитини з метою його морфологічного і функціонального вдосконалення, зміцнення здоров’я, формування рухових навичок і фізичних якостей, забезпечення і реалізація таких завдань фізичного виховання дошкільників:
Ø зміцнення здоров’я;
Ø забезпечення гармонійного розвитку організму;
Ø розвиток рухових умінь, навичок і фізичних якостей ( сили, спритності, витривалості, гнучкості тощо);
Ø підвищення фізичної та розумової працездатності, загартування організму;
Ø прищеплення культурно-гігієнічних навичок, формування уявлень про здоровий спосіб життя;
Ø виховання потреби у заняттях фізичною культурою і спортом.
Одним з пріоритетних напрямків роботи нашого закладу є фізичний розвиток дітей, адже наш дошкільний навчальний заклад має великі можливості для зміцнення здоров’я, покращення фізичного розвитку дітей, їхньої рухової активності. Напрямок роботи спрямований на охорону та зміцнення психічного та фізичного здоров’я дітей, підвищення захисних сил організму, виховання стійкого інтересу до рухової активності, звички до здорового способу життя.
Діяльність з фізичного розвитку дітей ведеться через різні форми роботи:
здоров’язбережувальні технології;
гурткова робота;
руханки;
рухливі ігри;
фізичні вправи;
ранкова гімнастика;
спортивні розваги;
прогулянки;
заняття.
На заняттях з фізичного виховання виконуються завдання:
ü навчально-тренувальні та сюжетні;
ü тематичні;
ü фізкультурно-пізнавальні;
ü ігрові;
ü оздоровчі.
Так як провідним видом діяльності дітей дошкільного віку є гра, то заняття з фізичного виховання в нашому садочку проводяться з використанням рухливих ігор, на заняттях використовується спортивний інвентар (м'ячі, обручі, дуги, палиці, прапорці, скакалки та ін.) та спортивне обладнання (колода, спортивна драбини ...).
На заняттях діти виконують:
- загально-розвивальні вправи (біг, стрибки...) з поступовим збільшенням навантаження;
- вправи коригуючого спрямування (для профілактики порушення постави та плоскостопості);
- вправи для формування певних фізичних якостей та навиків, для впливу на різні м'язові групи з поступовим розподілом навантажень;
- рухливі ігри.
В теплу пору року заняття з фізкультури проводяться на свіжому повітрі - на спортивному майданчику, а в холодну пору року — в спортивному залі.
Таким чином фізичний розвиток та оздоровлення дітей ведеться на основі комплексного підходу.
Поради батькам:
v щоденно виконуйте разом з дитиною ранкову гімнастику, виходьте на прогулянки;
v разом з дитиною здійснюйте пішохідні прогулянки та туристичні походи;
v залучайте дитину до виконання основних рухів — ходьба, біг, стрибки, вправи з м'ячем, лазіння, повзання...
v грайте з дитиною в рухливі та спортивні ігри;
v беріть участь разом з дитиною у проведенні спортивних свят, розваг, що організовуються дошкільним закладом;
v катайтеся разом з дитиною на велосипеді, роликах, грайте у бадмінтон, теніс, футбол, стрибайте на скакалці.
Десять порад батькам
від інструктора з фізичної культури
1. Підтримуйте інтерес дитини до занять фізичною культурою, у жодному разі не проявляйте зневагу до фізичного розвитку, так як приклад дорослих в цьому питанні надзвичайно важливий. Як ви ставитеся до фізичної культури, так буде ставитися до неї і ваша дитина. Часто дитина живе під вантажем заборон: "не бігай", "не стрибай". Обмеження потреби у самовираженні особливо позначається на зниженні самооцінки і активності підростаючої людини.
2. Всебічно підтримуйте в своїй дитині високу самооцінку - заохочуйте будь-яке його досягнення, і у відповідь ви отримаєте ще більше зусиль. Висока самооцінка - один із потужних стимулів для дитини виконувати будь-яку роботу, будь то домашнє завдання або ранкову гігієнічну гімнастику. На заняттях фізичною культурою витримуйте єдину лінію поведінки «обох батьків», не допускайте протилежних розпоряджень (мама - "вистачить бігати"; тато – «побігай ще хвилин п'ять»). Єдина думка батьків сприяє підвищенню інтересу дитини до фізкультурних занять.
3. Спостерігайте за поведінкою і станом своєї дитини під час занять фізичними вправами, спробуйте зрозуміти, чому дитина вередує, не виконує, здавалося б, елементарних розпоряджень батьків, яка причина її негативних реакцій (втома або якесь приховане бажання - наприклад, дитина хоче швидше закінчити заняття фізкультурою, щоб дивитися цікаву програму). Не шкодуйте часу і уваги на те, щоб встановити з нею душевний контакт.
4. У жодному разі не наполягайте на продовженні тренувального заняття, якщо дитина не хоче займатися. З'ясуйте причину відмови, виправте її і лише після цього продовжуйте заняття.
5. Не сваріть свою дитину за тимчасові невдачі. Пам'ятайте: дитина робить тільки перші кроки в невідомому, для неї світі, а тому вона болісно реагує на те, що навколишні вважають її слабкою і невмілою. Дайте дитині зрозуміти, що ви поважаєте її почуття, бажання, думки і рахуєтеся з ними.
6. Визначте індивідуальні пріоритети дитини у виборі фізичних вправ. Хоча практично всім дітям подобаються рухливі ігри, але деяким з них не вистачає якихось якостей, фізичної сили. Не відмовляйте дитині в проханнях купити їй гантелі або навісну перекладину для підтягування (вона хоче наслідувати свого улюбленого героя книги або кінофільму в силі і спритності).
7. Не змінюйте занадто часто набір фізичних вправ, нехай дитина виконує комплекс вправ, що їй подобається, як можна більше, щоб міцно засвоїти вивченi рухи.
8. Вимагайте, щоб дитина, дотримуючись культури виконання фізичних вправ, не допускала недбалості, виконання абияк, все робила "на відмінно".
9. Не перевантажуйте дитину, враховуйте її вік, настрій, бажання. Не застосовуйте до неї суворих заходів, намагайтеся привчатиїїдо фізичної культури власним прикладом.
10. Пам'ятайте непорушні правила закону, які повинні супроводжувати вас у вихованні дитини: розумiння, любов, терпiння і ВЛАСНИЙ ПРИКЛАД!!!
Розкидані по кімнаті і перемішані шкарпетки всієї родини, дитині дається завдання знайти пару до певної шкарпетки або попарувати всі. Якщо два гравця то змагання хто швидше і більше утворить пар.
Метання скручених у кульки пари шкарпеток у горизонтальну ціль (миска, відро, кошик, крісло…) або у вертикальну ціль (малюнок на килимі, паперова мішень, на шафу).
Підкидання і ловіння шкарпетних кульок руками або за допомогою миски, капелюха, підноса. Ускладнення – дві шкарпетні кульки….
2-6 гравця, мотузка для розділення межі, кидання один в одного шкарпетними кульками.
Другий варіант – перекидання шкарпеток за межу а за сигналом припинити гру і підрахувати всі шкарпетні кульки на кожній стороні ігрового поля. Виграє та команда, у якої кульок буде менше !
розправлені шкарпетки розкладаються звивистою доріжкою так, щоб дитина могла пройти по ній, наступаючи кожною ногою на шкарпетку. Крок поза шкарпеткою – програв.
Пари шкарпеток рівненько розкладаються у певній послідовності: носками прямо, носками праворуч, носками ліворуч, носками прямо + по бокам перчатки чи рукавички і так далі. Дитина стрибає обома ніжками або прямо по розкладеним шкарпеткам, або поруч із цією доріжкою чітко повторюючи поворот стоп у відповідний бік і додаючи долоньки де є рукавички.
Із різнокольорового паперу вирізати квіти або намалювати їх різними фломастерами на білих аркушах і розкласти по кімнаті. Дорослий називає колір – дитина шукає квітку певного кольору і оббігає її довкола декілька раз, махаючи «крилами» як метелик.
Кидати і наздоганяти паперові літачки.
Вправа для профілактики плоскостопості – босими ніжками стати на два аркуші паперу і зіжмакувати їх пальчиками ніг а також переносити аркуші на відстань ( у тазик) пальчиками однієї а потім іншої ноги.
Другий варіант : переносити пальчиками ніг олівці, фломастери, китайські палочки.
зробленими із паперу кульками.
5. За допомогою скотчу прикріпляються до гладкої підлоги аркуші А-4 у вигляді класиків (1, 2, 1, 2….) і дитина стрибає.