Інклюзія в дитячому садочку, що потрібно знати батькам?
Похід дитини до дитячого садку — новий етап життя для всієї родини. Це і випробування, і одночасно — нові можливості для дитини та батьків. Як малюк буде ладнати з іншими дітьми, чи зрозуміють його вихователі, який за ним буде догляд? Тривоги батьків посилюються, коли у дитини є проблеми з розвитком. Якщо раніше на дітей з особливими освітніми потребами (ООП) чекали або спецгрупа, або зарахування на загальних підставах, то зараз з'явилася можливість забезпечити малюкові інклюзивну освіту з індивідуальним підходом до його потреб.
Мета інклюзивної освіти — забезпечити рівний доступ до якісної освіти дітям з особливими потребами та надати їм можливість соціалізуватися. Так, діти з особливими потребами можуть навчатися у звичайних групах у дитячих садах (або класах у школі), але з індивідуальним підходом.
Наразі в нашій державі відбувається реформування і модернізація освіти. Одним з глобальних чинників цього процесу є цивілізаційні процеси, пов’язані з еволюційним розвитком людства та зміною ставлення до осіб з особливими освітніми потребами.
Зважаючи на це, реформування освіти в Україні сьогодні пов’язують із задоволенням освітніх потреб, інтересів і реалізацією потенційних можливостей розвитку особистості кожного члена суспільства, зокрема громадян з інвалідністю та особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного освітнього середовища
Закон України «Про освіту» 2017 рік в статтях 19 п. 3; 20 п. 2, 4 передбачає необхідність осіб з особливими освітніми потребами надавати можливість здобувати освіту нарівні з іншими особами та отримувати психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги.
Психолого-педагогічні послуги – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.
Корекційно-розвиткові послуги (допомога) – це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
У Комунальному закладі "Розсошенський заклад дошкільної освіти (дитячий-садок) "Яблунька" Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області надають корекційно-розвиткові послуги:
Практичний психолог – Волошина Валентина Леонідівна;
Вчитель-логопед – Приходько Алла Синофонтівна.
ЯК РОЗПОЧАТИ НАВЧАННЯ ДИТИНИ В ІНКЛЮЗИВНій ГРУПІ?
1. Батьки мають звернутись до інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) за місцем проживання. До ІРЦ можуть звернутись батьки дітей, віком від 2 до 18 років, які відчувають занепокоєння щодо розвитку дитини, незалежно від наявності в дитини інвалідності чи встановленого діагнозу.
2. Фахівці інклюзивно-ресурсного центру проводять комплексну психологічно-педагогічну оцінку дитини.
3. Батьки отримують висновок про комплексну оцінку.
4. Батьки подають висновок про комплексну оцінку дитини разом із заявою про зарахування до навчального закладу.
5. Дитячий садок обов’язково має створити інклюзиву групу, якщо батьки подали висновок про комплексну оцінку дитини.
6. Наказом директора в закладі освіти створюється команда психолого-педагогічного супроводу, відповідно до Наказу МОН № 609 від 08.06.2018 року, до якої входять: директор закладу чи його заступник, вихователі, практичний психолог, батьки, асистент вихователя та всі інші особи, залучені до навчального процесу. Команда супроводу створює індивідуальну програму розвитку (ІПР) дитини.
7. Батьки в обов'язковому порядку мають ознайомитись з ІПР та підписати її.
8. В інклюзивній групі мають створити умови для навчання дитини з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку з урахуванням потреб і можливостей вихованця.
9. До роботи інклюзивної групи долучають асистента вихователя. Ця людина не є особистим педагогом дитини, а допомагає вихователю проводити освітній процес.
10. Якщо фахівці інклюзивно-ресурсного центру у висновку зазначили, що дитина потребує додаткової підтримки, то вона має право на асистента дитини. Роль асистента дитини можуть виконувати батьки, уповноважені ними особи чи соціальні працівники.
Подати заявку на відвідування інклюзивно-ресурсного центру та отримати запрошення на консультацію можна онлайн за допомогою порталу (зайдіть за посиланням https://ircenter.gov.ua/). На цьому порталі можна обрати найближчий ІРЦ, зареєструватись та прийти на прийом у призначений час без черг та очікування.